شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

احمد افشار: نمایشگاه نقاشی و آثار حجمی عبدالحمید قدیریان، هنرمند هنرهای تجسمی با ارائه حدود 30 تابلوی نقاشی و 8 اثر حجمی در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری در حال برگزاری است.

نمایشگاه نقاشی

گفت‌وگوی کوتاه ما را با این هنرمند پیشکسوت می‌خوانید.

  • آثار هنری باید دارای چه مضامینی باشند تا انتقال مفاهیم کامل صورت بگیرد؟

ببینید، اصولا فضای نقاشی، فضای تفکری است و من تلاش می‌کنم به‌گونه‌ای اثرم را خلق کنم که بار معرفتی کارها را همراه با زیبایی بالا ببرم تا برای مخاطب جذابیت داشته باشد.

  • کاربردی‌کردن درک مفاهیم دینی چگونه باید صورت پذیرد تا مخاطب را جذب کند؟

من فکر می‌کنم دلیل اینکه ما جای محکمی نمی‌ایستیم تا راجع به هنر دینی صحبت کنیم، به‌خوبی پالایش نکردن مفاهیم است. مفاهیم دینی به شکل یک فضاست، یک اتمسفر است. هنرمند باید آنقدر درک مفهومی داشته باشد که اثری که خلق می‌کند فضایی ایجاد کند که مخاطب داخل یک مفهوم دینی قرار بگیرد؛ یعنی وقتی از آن فضا خارج می‌شود بتواند بگوید من این صفت را فهم کرده‌ام. مثلا اگر هنرمندی قصد دارد پارکی را طراحی کند، اگر مفهوم‌یابی شده باشد باید در مدت زمانی که کسی وارد پارک می‌شود و از آن خارج می‌شود، احساس کند که وارد فضایی خاص شده، چیزی را درک کرده و مفهومی دینی را فهم کرده است، نه اینکه فقط یک مجموعه شیء ببیند. معمولا معیار ما پر کردن فضای دیداری است، در حالی که چیدمان اشیا و نورپردازی‌ها و رنگ‌ها باید یک احساس و یک فهم و یک تجربه حسی ایجاد کند ولی ما معمولا یکباره به سراغ ایجاد اثر می‌رویم، چون درک مفاهیم برایمان سخت است.

  • در تولید آثار هنری، تحقیق و پژوهش چقدر می‌تواند به هنرمند کمک کند؟

من در کنار فیلم‌هایی که طراحی کرده‌ام، پژوهش هم می‌کنم. به‌نظرم مهم‌ترین نتیجه تحقیقات این است که هنرمند کمتر دچار انحراف و بی‌مفهوم شدن می‌شود. در حال حاضر غرب با روش‌های تحقیق شده، آثار هنری را با مضامین مورد تأیید خودش طوری به ناخودآگاه مردم ارائه می‌دهد که روی طبع و سلیقه و منش آنها اثر می‌گذارد؛ این بدین معنی است که روش کاملا درست است و انتقال مفاهیم به خوبی صورت گرفته است. هنرمندان ما هم اگر در موضوعات دینی و سیره اهل‌بیت(ع) تحقیق ‌کرده، مفاهیم را فهم و پالایش ‌کنند و درک و ارتباط عقلی میان مفاهیم را پیدا ‌کنند، آن وقت است که جایگاه مفاهیم پیدا می‌شود. این موضوع و درک مفهوم به کسانی برمی‌گردد که باید این فضا را تغذیه کنند. کار شهرداری ایجاد و اجرای اثر است، متولیان فکر و دین مردم هستند که باید از اینگونه منظرها به دین نگاه کنند. در این دوره باید مفهوم و فضای دینی را درک کرد. به‌نظر من ‌کسی که کار هنری انجام می‌دهد باید پیشتاز سایر هنرمندان باشد و نگاه جدیدی هم به مباحث دینی داشته باشد و معتقدم هنر، قابلیت بالقوه این کار را دارد که به زبان جهانیان سخن گوید؛ هرچند در این زمینه کم کار کرده‌ایم ولی جامعه‌ جهانی نیاز به نگاه جدید دارد.

کد خبر 153331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز